tisdag 11 januari 2011

Antideutsche 1


Antideutsche Antifa måste vara den mest bisarra vänsterföreteelse i Europa. Jag kommer att använda mig av ett antal inlägg här för att undersöka Antideutsche och på så sätt försöka skapa en svensk resurs kring fenomenet. För er som missat vad det rör sig om så är det en del av vänsterrörelsen i Tyskland som stödjer Israel och USA. Den uppstod och började utvecklas i början på 1990-talet i samband med Tysklands enande. Representeras av ett antal stadsbundna celler - som övrig Antifa-organisering, samt av några något mer intellektuella sammanslutningar. En bra ingång till rörelsen är via Prozionistische Linke Frankfurts hemsida.

Är skoltyskan rostig finns en kortare intervju på engelska från förlaget Ca Iras hemsida - Who are the Anti-Germans? samt en text på engelska wikipedia. Jag tycker att den engelska wikipediatexten brister något i sin beskrivning av Tyskland anno tidigt 90-tal. Därför tänkte jag använda mig av nästa blogginlägg i ämnet till att försöka teckna en bild av hur centraleuropa egentligen såg ut strax efter murens fall. Så surfa runt lite och vänta in nästa del, "Var 1992 för högerextremismen vad 1968 var för vänsterextremismen?"

Tills dess säger vi;


"Deutschland von der Karte streichen, Polen muss bis Frankreich reichen!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar