måndag 17 januari 2011

Att separera

När jag var tonåring på 90-talet så frågade en kille var jag ville bo någonstans eftersom jag klagade så på Sverige - "Vilket land vill du bo i då?" - "Jag är anarkist - jag vill inte bo i något jävla land!" - "Då får du väl skaffa en U-båt..." sa han.

Det var  ju inte riktigt så jag menade - men för många ligger gränserna fasta som om de inte bara var ritade på kartan utan även i själva landskapet. Andra arbetar för att de ska lösas upp. Bloggrannen Erik har digitaliserat en text om att separera norra delarna av "Sverige" -  Texten är ursprungligen skriven i slutet av 70-talet, men tydligt aktuell även idag.


http://907.tumblr.com/post/2785436688/digitalisering-upproret-i-norr-av-leif-drambo

Bilden föreställer Transdniestr-republiken - erkänd av få, men belägen mellan Ukraina och Moldavien. Vad moldaverna än tycker om den saken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar