lördag 28 april 2012

Dansande Lindholmare; Hardbass-nazi-attack från öst till väst

Ett exempel på rasistisk hard bass-parafernelia
Det börjar bli dags att skriva ett inlägg om hard bass-flashmob-memen som spridit sig under 2010-2011 från östeuropa till västeuropa. Från början enligt vissa uppgifter en företeelse bland straight edge-ungdomar i Ryssland och Ukraina så har den hamnat i casual-lägret och där spridit sig till både autonoma vänstern och högerhuliganism. Viss koppling verkar den i högerkretsar ha till vad som benämns autonoma nationalister eller anti-antifa-rörelsen. 

Ett hardbass-event sker på följande sätt: En grupp maskerade människor (till 90% män) med typisk huliganmundering dansar på en offentlig plats till elektronisk dansmusik av typen hard bass. Offentlig dans utan maskering har vi tidigare sett i bland annat det franska tecktonik-fenomenet. Det här är dock något helt annat. Huligan-kopplingen tror jag själv bygger på vad antropologer som undersökt rebellgrupper i västafrika benämnt "fearsome". Fearsome utgår ifrån att en soldat iklädd uniform inte skrämmer en människa. Uniformen signalerar ordning. Den signalerar en person som beter sig efter ett visst förbestämmt och innehållsfyllt mönster. Vi kan förstå vad personen kommer göra härnäst. Den lyder order och följer ett schema. En ung man iklädd brudklänning och långhårig peruk som bär på en kalashnikov skrämmer oss desto mer. Detta har vissa rebellyttringar förstått att använda och börjat benämna att vara "fearsome". Personen ser helt enkelt farligt tokig ut. Vi vet inte vad den kommer ta sig till.



Jag har främst intresserat mig för den högerextrema yttringen av Hard bass även om jag är medveten om att den inte är hela rörelsen. Alla videoklipp i detta inlägg är exempel på höger-hard bass. Den högerextrema yttringen är intressant eftersom den dels leder till splittring inom den nationella rörelsen (den uppfattas som vänsteranstruken och flummig), dels eftersom den kan dra till sig nya grupper och på detta sätt är farlig. Hard bass relaterar både till technoscen, fotbollshuliganism och cosplay vilket ger den många tentakler som den kan dra till sig folk med. Då är det farligt om huvudet bakom dessa tentakler har en hitlermustasch...




Men Hard bass-memen är intressant på ett annat sätt också. Den har vandrat från östeuropa till västeuropa på ett sätt som vi sällan sett förut. Tidigare har västeuropéer plockat upp östeuropeiska fenomen på ett distanserat och ofta parodierande sätt. Här kan vi se att de går all-in på ett sätt som kan tyda på en gradvis förflyttning av hur det kulturella centrum-periferi-förhållandet är placerat. Vi ser en förflyttning från öst till väst som inte är vanlig ur ett europeiskt perspektiv. I alla fall inte efter järnridåns fall.




Slutligen så måste det påpekas att fenomenet inte skulle ha någon som helst relevans om inte möjligheten att sprida filmer via Youtube fanns. Med hjälp av internet har här små grupper av exempelvis fotbollshuliganer (ovan ett klipp från Levski Ultras, Sofia) möjlighet att visa för världen precis hur tokiga de anser sig vara. Och galenskap är här starkt förknippat med hur pass mycket besinningslöst våld personerna kan tänkas utföra i en slagsmålssituation. Styrka är ointressant men galenskap är mycket intressant i en sådan situation. Det avslutande klippet här nedan visar hardbass-fenomenets vandring ända till Brasilien. De portugisiska koloniernas västliga utpost. Märk väl 14/88, BaSS,  solkors och traditionell skinhead-mundering.