söndag 9 september 2012

Herbalife: mata inte pyramiderna

Här missionerar de på Vaksala torg i Uppsala en lördagsförmiddag
De anonymiserade damerna i framkant på bilden
 har precis kommit undan ett värvningsförsök.

Ett av mina mest lästa inlägg på den här bloggen - all time high och ofta med minst ett par besökare varje dag - är ett inlägg om dammsugarlurendrejarna Pro Aqua. Jag skriver ju annars ofta om mer akademiska prylar, men det här med bondfångare slår an samma hatådra hos mig som när det gäller Sverigedemokrater och andra nynazister. Idioter som försöker lura folk plockar inte så många poäng i min bok. Så jag kände mig tvungen att skriva lite om det gamla pyramidspelet Herbalife under samma label (scam). Jag trodde att de mer eller mindre hade dött ut när jag plötsligt sprang på dem en solig höstdag i Uppsala. Vad är det då för jeppar? Jag ska försöka ge en snabb introduktion. Låt oss jogga upp för pyramiden!

Mark R Hughes
Herbalife grundades i början av åttiotalet av Mark R Hughes. Han började sälja olika proteinshakes som skulle användas i stället för vanlig mat för personer som vill gå ner i vikt. Det finns inga studier som visar att detta skulle vara ett effektivt sätt att gå ner i vikt på, men Herbalife är knappast ensamma om att sälja den här typen av shakes och dylikt. 1985 fick företaget böta en stor summa för att de överdrivet effektiviteten av sina produkter. Detta är väl inte något direkt unikt heller. Jag kommer skriva lite om diet och mina egna åsikter om detta nedan, eftersom det är den typen av produkter som Herbalife säljer. Detta är dock inte det mest intressanta med Herbalife - vad som är intressant är sättet som varorna säljs på - MLM - Multi-level marketing. Mark R Hughes dog 44 år gammal av en överdos av det antidepressiva medlet Doxepin - se till att du berättar det för personer som säljer Herbalife. Det känns ju inte väldigt lyckat - och han var ändå ÖVERST i den pyramid jag ska beskriva för er nu.

Ett amerikanskt försök att förklara MLM och
hur svårt det är att tjäna pengar på det för andra
än de personer som finns i toppen.

Multi-level marketing bygger på att varje säljare förutom den profit som denne gör på sina produkter, även får provision av de säljare som denne har värvat. Det är därför det kallas ett pyramidspel: varje person som säljer kommer ha mest nytta av att värva försäljare som jobbar åt/under denne. På detta sätt växer nätverket hierarkiskt som en pyramid - med de som tjänar mest på toppen. Förespråkare för MLM menar att det finns någon form av fairness i detta - då ju den värvande säljaren kommer med idén och så att säga bygger upp pyramiden. Det är inte heller helt olik traditionell kapitalism som också är pyramidformad (dvs jag måste sälja saker dyrare än vad jag köpt dem för - annars gör jag ingen profit). Den är ju däremot lite mer slug - som en lite mer rough franchise. Som bilden ovan gör gällande så blir det extremt svårt för dem som hamnar långt nere i pyramiden att tjäna några pengar förutom de pengar de kan göra på profit från produkten (det måste ju ta stopp någon gång - världen har ju en viss befolkning). Detta gör att vi kan anse MLM något mer oschysst och konkurrensinriktat än ordinär kapitalism. Även om "kapitalism as we know it" har pyramidabla tendenser den med. I slutänden måste vi dock ifrågasätta - även om vi skulle gå med på att MLM är helt legitimt - om någon verkligen behöver Herbalifes produkter. Det tänker jag göra nu.

Det bästa när du möter en försäljare är att vara bestämd och påläst.
 Det enda sättet att förlora vikt på är att motionera mer
och äta färre kalorier.
Mitt råd: Bli vegan och börja traska mer.

Alltså, det här med att gå ner i vikt. Hur fungerar det egentligen? Som vi sett ovan finns det inga bevis för att Herbalife fungerar. Jag tror att det kan fungera dock - men inte riktigt på samma sätt som Herbalife gör gällande. Det är därför det är så svårt att få till det i vetenskapliga studier - de kan inte tillhandahålla Herbalife-stressen - vad som egentligen gör dessa människor smala. Att gå ner i vikt handlar nämligen om att äta färre kalorier och röra sig mer. Om du börjar sälja Herbalife kommer du får röra på dig som fan för att sälja något, samtidigt som du måste leva på proteindrycker. Och hur gott är det? Inte gott. Jag skulle gå ner i vikt! Det finns dock bättre och billigare sätt att göra detta på. Vad sägs om att äta mer kalorifattiga grönsaker som exempelvis vitkål till varje mål i stället? Byt ut hälften av din tallrik mot vitkål. Det innehåller få kalorier och är dessutom extremt billigt. Du får mycket mer vitkål för pengar än du får Herbalife-pulver. Det är dessutom säkerligen roligare. Du kan ju spacea till din vitkål med någon annan kalorisnål grönsak. Kanske lite chili? Det kommer bli godare än proteinpulver - jag lovar!  När du gjort detta ska du också börja röra dig mer. Promenad säger de är bra. Hitta någon att gå med så kan ni peppa varandra. Känner du dig tjock, trivs inte med detta och är singel och olycklig över detta också? Gå ut och dansa. Du kanske löser bägge problemen. Vi har sett att Herbalife både utgår från ett franchisesystem som är oschysst och svårt att tjäna pengar på för försäljare långt nere i pyramiden. Vi har också sett att det som produkt inte är något som någon egentligen behöver. Det finns bättre, billigare och sundare alternativ. Så en sak är säker oavsett hur fattig och överviktig du är: Herbalife löser inte dina problem. Fuck Herbalife! Bli inte en Herbaloser!

Här är några länkar om någon i din närhet håller på att bli lurad in i Herbalife-pyramiden:

http://www.freewebs.com/herbalifereport/

http://www.mlmwatch.org/04C/Herbalife/herbalife00.html